DOCTRINA
Influencers: un análisis del fenómeno social a partir del Derecho de Consumo y la Protección de Datos Personales
Published 2023-05-10
Keywords
- International trade,
- human rights,
- consumer law,
- personality rights,
- new technologies
- big data,
- electronic commerce,
- data privacy ...More
How to Cite
Garro, M. J., & Zamora, M. V. (2023). Influencers: un análisis del fenómeno social a partir del Derecho de Consumo y la Protección de Datos Personales. Derecho En Sociedad, 17(1), 123–143. Retrieved from https://revistas.ulacit.ac.cr/index.php/derecho-en-sociedad/article/view/65
Copyright (c) 2023 Universidad Latinoamericana de Ciencia y Tecnología Barrio Tournón, San José, Costa Rica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Downloads
Download data is not yet available.
Abstract
Since the regulatory development of the activities of the so called extimacy doctrine began in the early 1970s, reflected in the control of the automated processing of personal data, the world has known substantial changes both in the development of technologies and in the uses that they have motivated for the growth of the mass consumption of goods and services. Particularly, after the appearance of Big Data and its derivatives, the explosion of social networks in the last twenty years has caused the emergence of an infinity of new markets and ventures from the tools constituted in a voluminous way. The phenomenon of influencers as socioeconomic behavior is not only of great interest in the study of this global context, but also imports a series of risks and opportunities in the specific approach of its target market in the specific approach of your target market and, therefore, it is important to analyze the factors from the perspective of consumption and regulatory control to guarantee the protection of personal data (data privacy).References
- Andre, R. (s. f.). Glosario de Administración de Riesgos de Negocios (Unidad 1). Chegg. https://www.chegg.com/flashcards/glosario-de-administracion-de-riesgos-de-negocios-unidad-1-f12bb032-d225-414d-b199-f4b7507598d0/deck
- Asamblea Legislativa de Costa Rica. (2011). Ley 8968. Ley de Protección de la Persona frente al tratamiento de sus datos personales. http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=70975&n- Valor3=85989
- Asociación para la Autorregulación de la Comunicación Comercial (AUTOCONTROL) y Asociación Española de Anunciantes de España. (2020). Código de conducta sobre el uso de influencers en la publicidad. https://www.autocontrol.es/wp-content/uploads/2020/10/codigo-de-conducta-publicidad-influencers.pdf
- Cáceres, G., Perea da Silva, T., Vásquez, M., y Torres, M. G. (2017). El impacto de los Influencers de Instagram en la decisión de compra de indumentaria de los jóvenes. Fundación Universidad Argentina de la Empresa.
- Casajuana Abogados. (s.f.). ¿Quién protege a los influencers? https://www.jlcasajuanaabogados.com/asesoria-legal-startups/quien-protege-a-los-influencers/
- Díaz-Soloaga, P. (2016). Comunicación y gestión de marcas de moda. Arte, Individuo y Sociedad, 28(3), 623. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARIS.2016.v28.n3.49145
- Díez-Estella F. (15 de mayo de 2018). El régimen jurídico de los “influencers”. LinkedIn. https:// www.linkedin.com/pulse/aspectos-legales-tener-en-cuenta-las-colaboraciones-con-fernando-d%C3%ADez/?originalSubdomain=es
- Ehlers, K. (2017). 2017: the year of the Influencer. Forbes. https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2017/02/23/2017-the-year-of-the-influencer/?sh=5eb39c122d19 Gómez-Nieto, B. (2018). El influencer: herramienta clave en el contexto digital de la publicidad engañosa. Methaodos. Revista de ciencias sociales, 6(1), 149-156. https://doi.org/http:// dx.doi.org/10.17502/m.rcs.v6i1.212
- Insúa, R. (24 de diciembre de 2020). Influencers: aproximación a su régimen jurídico. ADefinitivas. https://adefinitivas.com/arbol-del-derecho/influencers-aproximacion-a-su-regimen-juridico/
- Interactive Advertising Bureau Spain. (2019). Libro blanco marketing de influencers. IAB. https:// iabspain.es/estudio/libro-blanco-de-marketing-de-influencers/
- Gobierno de España. (12 de julio de 2002). Ley 34/2002, de 11 de julio, de servicios de la sociedad de la información y de comercio electrónico. https://www.boe.es/buscar/act. php?id=BOE-A-2002-13758
- Kotler, P. y Gary, A. (2007). Marketing, versión para Latinoamérica (11a. ed.). Pearson Educación. Martínez-Caballero, E., y Vázquez-Casco A. (2008). Marketing de la moda (1a. Ed.). ESIC. Miranda, N. (26 de marzo de 2019). “Influencers”: ¿Una amenaza para los derechos del consumidor?
- Blog de Derecho de los Negocios de la Universidad Externado de Colombia. https://dernegocios.uexternado.edu.co/comercio-electronico/influencers-una-amenaza-para-los-derechos-del-consumidor/
- Comisión Europea. (s.f.a). ¿Puedo estar sujeto a decisiones individuales automatizadas, incluida la elaboración de perfiles? https://commission.europa.eu/law/law-topic/data-protection/ reform/rights-citizens/my-rights/can-i-be-subject-automated-individual-decision-ma- king-including-profiling_es
- Comisión Europea. (s.f.b). ¿Qué rige el Reglamento general de protección de datos («RGPD»)? Recuperado el 20 de marzo de 2023 de https://commission.europa.eu/law/law-topic/data-protection/reform/what-does-general-data-protection-regulation-gdpr-govern_es
- Promotora del Comercio Exterior de Costa Rica. (3 de febrero de 2022). La esencia de Costa Rica a un clic de la exportación. https://www.procomer.com/exportador/programas/e-commerce/
- Quirós-Fonseca, M. (2021). La protección de datos del consumidor en las campañas publicitarias digitales y sus implicaciones en el ordenamiento jurídico costarricense. Revista Derecho en Sociedad de la ULACIT, 15(2), 1-26. https://www.ulacit.ac.cr/wp-content/uploads/Revista-Derecho-en-Sociedad-15-2.pdf
- Zuccherino, S. (2016). Social media marketing: la revolución de los negocios y la comunicación digital (1a. ed.). Temas Grupo Editorial.