DOCTRINA
Published 2023-05-10
Keywords
- Intellectual property,
- inventions,
- copyright,
- artificial intelligence,
- digital platforms
How to Cite
Rey Sánchez, L. S. (2023). Legal Aspects of Intellectual Property in the Digital Age. Derecho En Sociedad, 17(1), 72–94. Retrieved from https://revistas.ulacit.ac.cr/index.php/derecho-en-sociedad/article/view/63
Copyright (c) 2023 Universidad Latinoamericana de Ciencia y Tecnología Barrio Tournón, San José, Costa Rica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Downloads
Download data is not yet available.
Abstract
Currently the digital era has created new challenges for the legal sector, new inventions are only limited by the imagination of the human being, which has made it necessary to focus attention on the regulations corresponding to intellectual property, being a moment of the history of human civilization where new inventions emerge every day in all fields, it is important to protect all inventions from all possible perspectives, even more so considering that many products today encompass different types of intellectual property. Likewise, the pandemic situation that took place since 2019, opened the conversation about the regu- lation of pharmaceutical patents, a branch that is studied from the legal perspective of intellectual property. It is important to analyze how coarse the legislation is on these issues, since they are used daily in multiple ways such as mobile applications, video games, digital entertainment services, among other products or services, which are a fundamental part of today’s daily life. Finally, it is essential to cover the issue of artificial intelligence, since it is currently controversial in terms of IP, due to its complexity of creation in which multiple subjects interfere.References
- Avatar (Internet). (28 enero de 2023). En Wikipedia. https://es.wikipedia.org/wiki/Avatar_ (Internet)
- ABC. (21 de marzo de 2022). La liberación de Mickey Mouse. https://www.abc.es/xlsemanal/a-fondo/mickey-mouse-derechos-autor-liberacion-2023-propiedad-walt-disney-do- minio-publico.html
- Apple. (2022). Help. Copyright. https://help.apple.com/compressor/mac/4.0/es/compressor/ usermanual/Copyright.html
- Asamblea Legislativa de Costa Rica. (1977). Ley 6083: Convención de Berna Protección Obras Literarias y Artísticas. http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=9275&nValor3=9942&s- trTipM=TC
- Asamblea Legislativa de Costa Rica. (1982). Ley 6683: Ley sobre Derechos de Autor y Derechos Conexos. http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?nValor1=1&nValor2=3396
- Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (2000). Ley 7978. Ley de Marcas y Otros Signos Distintivos. http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_tex-to_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=45096&nValor3=72368&str- TipM=TC
- Asamblea Legislativa de Costa Rica. (1983). Ley 6867. Patentes Invención, Dibujos y Modelos Industriales y Modelos Utilidad. http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=8148&nVa- lor3=74713&strTipM=TC
- Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (1887). Ley 63. Código Civil. http:// www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?nValor1=1&nVaor2=15437
- Certika. (s.f.). ¿Qué es la tecnología blockchain? https://certika.co/que-es-la-tecnologia-block-chain/
- Eiuris. (27 de junio de 2020). ¿Qué derechos de propiedad industrial tiene una consola? https://www.eiurisweb.com/derechos-de-propiedad-industrial-consola/
- El Economista. (31 de enero de 2019). Tesla libera sus patentes para combatir el cambio climático. https://www.eleconomista.com.mx/empresas/Tesla-libera-sus-patentes-para-combatir-el-cambio-climatico-20190131-0092.html
- El País. (10 de agosto de 2018). Las curiosas patentes que protegen a las grandes marcas. https:// www.elpais.com.uy/el-empresario/curiosas-patentes-protegen-grandes-marcas.html
- Equipo Editorial Etecé. (13 de junio de 2022). Software. Concepto.de. https://concepto.de/ software/
- Facebook. (2022). Servicio de ayuda. Propiedad intelectual. https://www.facebook.com/ help/399224883474207
- Forbes Peru. (2022). Listado Forbes: estas son las 10 empresas más grandes del mundo. https://forbes.pe/editors-pick/2022-05-20/listado-forbes-estas-son-las-10-empresas-mas-grandes-del- mundo/
- La Manzana Mordida. (2022). Las patentes más locas de Apple, ¿se harán realidad. https://lamanza- namordida.net/reportajes/apple/patentes-apple/
- Made for Minds. (2022). Disney perderá pronto los derechos de autor del ratón Mickey original. https:// www.dw.com/es/disney-perderá-pronto-los-derechos-de-autor-del-ratón-mickey-original/a-62433464
- Municipalidad de Heredia. (12 de diciembre de 1998). Dictamen C-278-98. http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/pronunciamiento/pro_ficha.aspx?pa-ram1=PRD¶m6=1&nDictamen=8757&strTipM=T
- Netflix. (s.f.). Avisos legales. https://help.netflix.com/legal/notices
- Organización Mundial de la Propiedad Intelectual. (2017a). Francis Gurry habla del futuro de la propiedad intelectual, sus oportunidades y desafíos. https://www.wipo.int/wipo_magazine/ es/2017/05/article_0001.html
- Organización Mundial de la Propiedad Intelectual. (2017b). La inteligencia artificial y el derecho de autor. https://www.wipo.int/wipo_magazine/es/2017/05/article_0003.html
- Organización Mundial de la Propiedad Intelectual. (2019). La IA y la política de PI: el Diálogo de la OMPI. Recuperado el 20 de marzo de 2023 de https://www.wipo.int/about-ip/es/frontier_technologies/ai_and_ip_policy.html
- Organización Mundial de la Propiedad Intelectual. (2021). La intersección de los videojuegos con la PI. https://www.wipo.int/wipo_magazine/es/2021/02/article_0002.html
- Organización Mundial de la Propiedad Intelectual. (2022). El metaverso, los TNF y los derechos de propiedad intelectual: ¿reglamentar o no reglamentar? https://www.wipo.int/wipo_magazi-ne/es/2022/02/article_0002.html
- Organización Mundial de la Propiedad Intelectual. (s.f.a). La OMPI por dentro ¿Qué es la OMPI? https://www.wipo.int/about-wipo/es/
- Organización Mundial de la Propiedad Intelectual. (s.f.b). Derecho de autor ¿Qué es el derecho de autor? https://www.wipo.int/copyright/es/
- Organización Mundial de la Propiedad Intelectual. (s.f.c). Reseña histórica de la OMPI. https:// www.wipo.int/about-wipo/es/history.html
- Organización Mundial del Comercio. (2006). Las patentes de productos farmacéuticos y el Acuerdo sobre los ADPIC. https://www.wto.org/spanish/tratop_s/trips_s/pharma_ato186_s.htm Organización Mundial del Comercio. (s.f.). ADPIC: aspectos de los derechos de propiedad intelectual relacionados con el comercio. https://www.wto.org/spanish/tratop_s/trips_s/trips_s.htm Panda
- Mediacenter. (s.f.). ¿Qué es un TNF? https://www.pandasecurity.com/es/mediacenter/mobile-news/que-es-un-tnf/
- Peiró, R. (1 de setiembre de 2021). Streaming. Economipedia. Recuperado el 20 de marzo de 2023 de https://economipedia.com/definiciones/streaming.html
- Registro Nacional de Costa Rica. (2023). Sistema de Consulta de Marcas y Otros Signos, Patentes, Modelos de Utilidad y Diseños Industriales. https://rpi.rnp.go.cr/wopublish-search/public/ trademarks?0#
- Registro Nacional de Costa Rica. (s.f.). Historia. https://www.rnpdigital.com/derechos_autor/derechos_autor_historia.htm
- TikTok. (2023). Política de Propiedad Intelectual. https://www.tiktok.com/legal/copyright-policy?lang=es