Vol. 18 No. 1 (2024)
ENSAYOS

Capacity Islands? Project Executing Units and Multilateral Banks Financing. A Preliminary Working Hypothesis

Luciano Fernando Donadi
Universidad Latinoamericana de Ciencia y Tecnología (ULACIT)

Published 2024-03-23

Keywords

  • Project Execution Units (UEP),
  • Financing,
  • Bureaucracy,
  • Administrative reform,
  • Institutional capacities

How to Cite

Donadi, L. F. (2024). Capacity Islands? Project Executing Units and Multilateral Banks Financing. A Preliminary Working Hypothesis. Derecho En Sociedad, 18(1), 165–182. Retrieved from https://revistas.ulacit.ac.cr/index.php/derecho-en-sociedad/article/view/191

Downloads

Download data is not yet available.

Abstract

The document analyzes the impact of Project Execution Units (UEP) on the Argentine public
bureaucracy in the context of financing from Multilateral Development Banks (MDBs). It is
argued that UEPs, operating outside the norms of conventional public administration, have
greater management capacity. This phenomenon is contextualized within state reforms and
public administrations in Argentina, highlighting the influence of MDBs in disseminating
models for public administration reform. The situation in the Argentine state is described as
a succession of “geological” layers of bureaucrats acquiring internal power through administrative, procedural, and interest group connections. The document puts forward a working hypothesis regarding the role of UEPs in the context of MDB financing, opening the door to a more detailed analysis of this phenomenon.

References

  1. Alonso G. (2001). Notas para el análisis de capacidades institucionales en el sector público. Buenos Aires: Universidad de San Martín.
  2. Baum, W., & Tolbert, S. (1985). Investing in Development: Lesson of World Bank Experience. Washington DC: World Bank.
  3. Brown, M. y. (1984). Poder y administración: Paradigmas Alternativos para el Análisis de la Burocracia Estatal. En O. Oszlak, Teoría de la Burocracia Estatal. Buenos Aires: Paidós.
  4. Burki, S. y. (1998). Beyong the Washington consensus: Institutions matter. Washington D.C.: World Bank.
  5. Camou, A. (1997). Los consejeros del príncipe. Saber técnico y política en los procesos de reforma económica en América Latina. (152).
  6. Camou, A. (2005). ¿Un toque de atención o una tribuna de doctrina?. Expertos económicos y políticas económicas en la Argentina a través de la prensa actualizada (1985-2001).
  7. Ponencia al VII Congreso Nacional de Ciencia Política. Sociedad Argentina de Análisis Político (SAAP). I. Códoba: Universiddad Católica de Córdoba.
  8. Donadi, L. (2007). Construyendo Consenso: La modernización del Estado y los mecanismos de articulación entre Bancos Multilaterales de Desarrollo y Think Tanks. En A. y. Garcé, Thinks Tanks y políticas públicas en Latinoameríca. Buenos Aires: Prometeo.
  9. Echebarría, K. (2005). Analizando la burocracia: Una mirada desde el BID. X Congreso Internacional del CLAD sobre Reforma del Estado y de la Administración Pública. Santiago: CLAD.
  10. Evans, P. (1996). El Estado como problema y como solución. (140).
  11. Fung Lam, L. M. (1997). The Institucional analysis and development framework. 5.
  12. Garcé, A. y. (2007). Think Tanks y políticas públicas en América Latina. Buenos Aires: Prometeo.
  13. Geddes, B. (1994). Politician’s dilema: building state capacity in Latin American. Berkeley: University of California Press.
  14. Inter-American Development Bank. (2001). Evaluation note on the Argentina Program 1996/199. Washington: Office of Evaluation and Overshit.
  15. Inter-American Development Bank. (2010). Political institutions, Actors and Arenas in Latin American Policymaking. Washington D.C.
  16. Lascoumes, P. (2004). Introduction L’action publique saisie par ses instrumets. En P. L. Gales, Gouverner par les intruments. París: Presses de Sciences Po.
  17. Lardone, M. (2006). Coerción y política. Bancos Multilaterales de Desarrollo y relaciones intergubernamentales federales en la reforma del Estado de la Provincia de Córdoba. En M. y. Lardone, Gobiernos Bajo Presión: Relaciones intergubernamentales y reforma del Estado. El caso de Córdoba. Córdoba: Universidad Católica de Córdoba.
  18. Martínez Nogueira, R. (2002). Las administraciones públicas paralelas y la construcción de capacidades institucionales. (20).
  19. Martínez Nogueria, R. (1998). Los proyectos sociales: de la certeza omnipotente al componente estratégico. (24).
  20. Oszlack, O. (2005). Burocracia estatal: Política y Políticas Públcias. En T. R. Janoski, The handbook of pilitical sociology. States, Civil Societies and Globatilization. Londres: Cambridge University Press.
  21. Palier, B. (2003). Gouverner le changement des politiques de protection sociale. En P. Favre, Entre gouverné, melanges offerts en l´honneur de Jean Leca. Paris: Presses de Science Po.
  22. Peters, B. (Octubre de 1997). Policy transfers between governments: the case of administrative reforms. West European Politics, 20(4), 71-88.
  23. Pollitt, C. (2001). Public management convergence: the useful myth? Public Adnministration, 79(4), 933-947. (2010). Reforming Public Institutions and Strengthening Governance: A World Bank Strategy. Washington D.C: World Bank.
  24. Rinne, J. (2003). The Politics of Administrative Reform in Menem’s Argentina: The Illusion of Isolation. En B. Schneider, Reinventig Leviathan. The politics of Administrative Reform in Developing Countries. Miami: North-South Center Press. University of Miami.
  25. Shepherd, G. (199). El desafío de la reforma administrativa en Amércia Latina. Revista del CLAD Reforma y Democracia(13).
  26. Sikkink, K. (1993). Las capacidades y la autonomía del Estado en Brasil y Argentina. Revista Desarrollo Económico, 32(18).
  27. World Bank. (1997). World Development Report: The state in a changing world. Washington D.C.: World Bank.
  28. World Bank. (2010). Argentina Country Assistance Evaluation. Operations Evaluation Department. Washington D.C.: World Bank.