Vol. 3 No. 1 (2023)
INVESTIGACIÓN

HOW CAN OPERATIONS MANAGEMENT PROFESSIONALS BECOME MORE ATTRACTIVE IN THE COSTA RICAN LABOUR MARKET IN ORDER TO INCREASE THE COUNTRY’S COMPETITIVENESS?

Ericka Valverde Muñoz
ULACIT

Published 2023-05-10

Keywords

  • Operations,
  • shared service centers,
  • competencies,
  • strategy,
  • manufacturing

How to Cite

Valverde Muñoz , E. (2023). HOW CAN OPERATIONS MANAGEMENT PROFESSIONALS BECOME MORE ATTRACTIVE IN THE COSTA RICAN LABOUR MARKET IN ORDER TO INCREASE THE COUNTRY’S COMPETITIVENESS?. Rhombus, 3(1), 18–40. Retrieved from https://revistas.ulacit.ac.cr/index.php/rhombus/article/view/23

Downloads

Download data is not yet available.

Abstract

This research focuses on determining how professionals in operations management can become more attractive in the Costa Rican labor market, increasing the attractiveness of the country, through the creation of Shared Service Centers. The demand for professionals in operations management is analyzed, as well as the requirements requested by organizations in the labor market; the skills that allow operations managers an appropriate development within the Costa Rican business environment are determined and the best strategy with which professionals in operations management can become more relevant at the labor level is identified, increasing the establishment of new multinationals. The main findings in this research show that both types of skills —soft and technical— are essential to develop successfully in the labor market and be attractive for foreign direct investment, since the professional in operations must be seen as an integral being, which is not only made up of theoretical and technical knowledge in its field, but must also have its own skills, which cannot be easily imitated by technological inventions. As a recommendation, it is proposed that both universities and professional associations and even technical colleges offer workshops and talks on current topics of operations such as Lean Manufacturing, Six Sigma, ISO standards, total quality management, strategic planning, and analysis of risks. This is quantitative research, which starts from a population of 2488 professionals, a sample of 93 people, and obtains 104 responses in the collection of information through a questionnaire. The confidence margin is 95%, with a margin of 10%.

References

  1. Barría, C. (2019, 16 de mayo). Cómo Costa Rica se convirtió en uno de los países más innovadores de América Latina (y cuáles son algunos de los inventos más sorprendentes). BBC Mundo. https://www.bbc.com/mundo/noticias-48193736
  2. Cadena-Iñiguez, P., Rendón-Medel, R., Aguilar-Ávila, J., Salinas-Cruz, E., De la Cruz-Morales, F. del R. y Sangerman-Jarquín, D. M. (2007). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8(7), 1603-1617. https://www.redalyc.org/pdf/2631/263153520009.pdf
  3. Coalición Costarricense de Iniciativas de Desarrollo, CINDE. (2022a).
  4. Capacidades Habilitadoras. El conjunto de cualidades necesarias para triunfar en los negocios. https://www.cinde.org/es/capacidades
  5. Coalición Costarricense de Iniciativas de Desarrollo, CINDE. (2022b).
  6. Ciencias de la Vida. Diseñando soluciones centradas en el paciente para la era de la atención conectada. https://www.cinde.org/es/sectores/manufactura-inteligente/ciencias-vida
  7. Coalición Costarricense de Iniciativas de Desarrollo, CINDE. (2022c). Sector Manufactura. Un enfoque de fabricación inteligente bajo los más rigurosos estándares de excelencia. https://www.cinde.org/es/sectores/manufactura-inteligente/manufactura
  8. Coalición Costarricense de Iniciativas de Desarrollo, CINDE. (2022). Costa Rica: Exportaciones de dispositivos médicos por nivel de sofisticación. https://www.cinde.org/es/sectores/manufactura-inteligente/ciencias-vida
  9. Coalición Costarricense de Iniciativas de Desarrollo, CINDE. (2020). Costa Rica: Empleo por subsector. https://www.cinde.org/es/sectores/manufactura-inteligente/manufactura
  10. Gestión. (2021). Las 10 habilidades blandas que demandará el mercado laboral en el futuro. https://gestion.pe/economia/management-empleo/10-habilidades-blandas-demandara-mercado-laboral-futuro-nnda-nnlt-261487-noticia/
  11. Guevara, G., Verdesoto, A. y Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 4(3), 163-173. https://docplayer.es/201689733-Gladys-patricia-guevara-alban-1-alexis-eduardo-verdesoto-arguello-2-nelly-esther-castro-molina-3.html
  12. INCAE Executive Education. (2018, 29 de mayo). La gerencia de operaciones es hoy más necesaria y relevante que nunca. https://www.incae.edu/es/blog/2018/05/29/la-gerencia-de-operaciones-es-hoy-mas-necesaria-y-relevante-que-nunca.html
  13. Indeed Editorial Team. (2021). 15 Essential Operational Management Skills. https://www.indeed.com/ career-advice/resumes-cover-letters/operational-management-skills
  14. Organización Internacional del Trabajo. (2020). El futuro del trabajo: En el mundo de la Industria 4.0. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/---ilo-buenos_aires/documents/publication/wcms_749337.pdf
  15. Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población en estudio. Int. J. Morphol, 35(1), 227-232. https://scielo.conicyt.cl/pdf/ijmorphol/v35n1/art37.pdf
  16. Pantaleón, I. y Salinas, E. (2021). Un sector en crecimiento: los Centros de Servicios Compartidos el Costa Rica. https://forbescentroamerica.com/2021/11/23/un-sector-en-crecimiento-los-centros-de-servicios-compartidos-el-costa-rica/
  17. People & Progress Group. (2021). Competencias laborales imprescindibles para el 2022. https://people-progress.com/competencias-laborales-imprescindibles-para-el-2022/
  18. Rodríguez, O. (2021, 29 de octubre). Ocho de cada 10 centros de servicios realizan operaciones de alta complejidad desde Costa Rica. La Nación. https://www.nacion.com/economia/empleo/ocho-de-cada-10-centros-de-servicios-realiza/ADELBT2CIFB7LMPOS3FIH5BSPU/story/
  19. Worthy, B. (2022). Five Key Tips for Succeeding as An Operations Manager https://www.forbes.com/sites/forbesbusinesscouncil/2022/01/07/five-key-tips-for-succeeding-as-an-operations-manager/?sh=3a851db9723c