Vol. 4 No. 1 (2024)
ARTÍCULO CONCEPTUAL

Active Learning in the English Teaching Major: Systematizing the Practical Application at ULACIT’s Third Quarter, 2022

Valeria Navarro Céspedes
Universidad Latinoamericana de Ciencia y Tecnología

Published 2024-01-17

Keywords

  • Active learning, project-based learning, English teaching, 21st century skills, critical thinking

How to Cite

Navarro Céspedes, V. (2024). Active Learning in the English Teaching Major: Systematizing the Practical Application at ULACIT’s Third Quarter, 2022. Rhombus, 4(1), 94–108. https://doi.org/10.63058/rhombus.v4i1.170

Downloads

Download data is not yet available.

Abstract

In a world that moves faster and faster over time and is constantly updated, it is essential that teaching and learning are not excluded from this evolution. Currently, many educational institutions remain trapped in the traditional model of education, in which everything was studied using rote memorization. Due to the current demands of society, new ways of sharing knowledge such as active learning must be considered. This educational approach has the potential to offer students a more meaningful way to acquire knowledge. It also provides the opportunity to increase the important skills of the 21st century. In these, students enhance skills such as: problem solving, the use of technology, teamwork, communication, and creativity. While systematizing the application of the method in English Teaching classes at the Latin American University of Science and Technology (ULACIT) in Costa Rica, students were encouraged to participate in a more interactive way which generated more meaningful and practical knowledge for their training and professional performance. Therefore, through the application of the method, the theory supporting the method is confirmed, which motivates even more to continue using it in educational contexts.

References

  1. Andronova, E. (2018). Communicative Approach to Foreign Language Teaching Within the Frames of Global Community Integration. Periodyk Naukowy Akademii Polonijnej, 27(2), 101-105. http://dx.doi.org/10.23856/2711
  2. Boholano, H. (2017). Smart Social Networking: 21st Century Teaching and Learning Skills. Research in Pedagogy, 7(1), 21-29. http://dx.doi.org/10.17810/2015.45
  3. Bosio, G. & Origo, F. (2020). Who gains from active learning in higher education?. Education Economics, 28(3), 311-331.
  4. Carcelén, R. (2019). Metodologías de Aprendizaje Activo en Proyectos Arquitectónicos y su incidencia en la motivación del alumnado universitario. Innovación Educativa, 29, 95-108. https://revistas.usc.gal/index.php/ie/article/view/5918/6929
  5. Cárdenas, Y. V. S., Torres, M. O. Q., Ortiz, M. F. C. & Farías, M. A. Z. (2022). Habilidades relevantes del siglo XXI para desarrollar en los estudiantes de secundaria un aprendizaje significativo: Una experiencia docente post pandemia. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 7(4), 88.
  6. Choez, J. S. M., Cedeño, R. A. B. & Cedeño, V. C. C. B. (2021). Aprendizaje significativo una alternativa para transformar la educación. Dominio de las Ciencias, 7(2), 915-924. https://www.dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1835/3708
  7. Hernández, F. A. (2022). ¿Cómo resolver los retos que enfrentan los estudiantes de la Facultad de Ingeniería de ULACIT, a la hora de implementar el uso de las Tecnologías de Información y Comunicación, así como los conceptos de Gestión de Proyectos, en la realización de sus asignaciones académicas? [Tesos de Maestría en Administración de la Tecnología, ULACIT]. http://44.209.83.190/handle/123456789/10866
  8. Hernández, S. Z., Mena, R. A. & Ornelas, E. L. (2016). Integración de gamificación y aprendizaje activo en el aula. Ra Ximhai: Revista Científica de Sociedad, Cultura y Desarrollo Sostenible, 12(6), 315-325. https://www.redalyc.org/pdf/461/46148194022.pdf
  9. Huber, G. L. (2008). Aprendizaje activo y metodologías educativas. Revista de Educación, número extraordinario, (Número extraordinario), 59-81. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:14edd70f-c97a-4361-8757-ef0c83ce5bea/re200804-pdf.pdf
  10. Jara Holliday, O. (2020). Orientaciones teórico prácticas para la sistematización de experiencias. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/3845
  11. Krüger, W. y Chiappe, A. (2021). Habilidades del siglo XXI y entornos de aprendizaje STEAM: Una revisión. RED: Revista De Educación a Distancia, 21(68), 1-22. https://doi.org/10.6018/red.470461
  12. López, G. (2012). Pensamiento crítico en el aula. Docencia e Investigación: Revista de la Facultad de Educación de Toledo, 37(22), 41-60. https://www.educacion.to.uclm.es/pdf/revistaDI/3_22_2012.pdf
  13. Molano, L., Mendoza, R. & Mendoza, H. (2019). Didáctica de la Competencia Gramatical mediada por Aprendizaje Activo en Estudiantes de una Licenciatura. Formación Universitaria, 12(6), 167-182. https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v12n6/0718-5006-formuniv-12-06-00167.pdf
  14. Moreira, M. (2017). Aprendizaje significativo como un referente para la organización de la enseñanza. Archivos De Ciencias De La Educación, 11(12), e029. https://doi.org/10.24215/23468866e029
  15. Murillo-Zamorano, L. R., López Sánchez, J.A., Godoy-Caballero, A. L., y Bueno Muñoz, C. (2021). Gamification and active learning in higher education: is it possible to match digital society, academia and students’ interests?. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 18(15), 1-27. https://doi.org/10.1186/s41239-021-00249-y.
  16. Ñacata, A. G. (2010). El Aprendizaje Memorístico Y Su Influencia En El Rendimiento Académico De Los Estudiantes Del Noveno Año De Educación Básica Del Colegio Técnico Industrial “Dr. Trajano Naranjo Iturralde” Del Cantón Latacunga, En El Periodo 2009 – 2010 [Tesis de Licenciatura en Ciencias de la Educación, Universidad Técnica de Ambato]. Repositorio Universidad Técnica de Ambato. http://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/486
  17. Ortiz-Colón, A. M., Jordán, J. & Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Educação e pesquisa, 44, 1-17. https://www.scielo.br/j/ep/a/5JC89F5LfbgvtH5DJQQ9HZS/?format=pdf&lang=es
  18. Pangol Lascano, A. M. (2022). Industria 4.0, implicaciones, certezas y dudas en el mundo laboral. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 453-465.
  19. Pinillo, L. Y. G., Heredia, R. N. G. & Ortiz, E. C. Q. (2022). Aplicación de la taxonomía de Bloom para mejorar la enseñanza-aprendizaje. Sapienza: International Journal of Interdisciplinary Studies, 3(6), 176-189.
  20. Ramos Villagrasa, P. J., Fernández-Campo, A., Oliván Blázquez, B., Fernández del Río, E., Berges Saldaña, A., Hernández Algárate, S., Huarte Balaguer, S. & Martin-Peña, J. (2019). Storytelling: Una metodología de aprendizaje activo para la enseñanza de la Psicología Social en la Educación Superior. Summa Psicológica UST, 16(1), 11-19. https://doi.org/10.18774/0719-448x.2019.16.349
  21. Ribeiro-Silva, E., Amorim, C., Aparicio-Herguedas, J. L. & Batista, P. (2022). Trends of active learning in higher education and students’ well-being: A literature review. Frontiers in Psychology, 13, 844236.
  22. Rojas, J. D., Jiménez, C. M. & Fornes, D. P. (1979). La Transformación Social y la Educación en Costa Rica. Revista PRAXIS, 6-5, 13-22. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/praxis/article/view/11300
  23. Rojas Miranda, M. (2018). Diseño y desarrollo de un instrumento para medir resolución colaborativa de problemas con agentes en el grupo de trabajo [Tesis de Maestría en Ciencias de la Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile]. Pontificia Universidad Católica de Chile, Repositorio. https://doi.org/10.7764/tesisUC/ING/22224
  24. ULACIT. (2023). Filosofía Institucional ULACIT. ULACIT. https://www.ulacit.ac.cr/filosofia-institucional/
  25. Yong, E., Nagles, N.,Mejía, C. & Chaparro, C. (2017). Evolución de la educación superior a distancia: desafíos y oportunidades para su gestión. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 50,80-105.Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/814/1332